Warsztaty „Zarządzanie i Przywództwo” dla Dyrektorów Generalnych (ZPDG)
Zarządzanie i Przywództwo
- cykl warsztatów realizowany we współpracy z Szefem Służby Cywilnej
Cel
- podnoszenie kompetencji najwyższej kadry kierowniczej administracji rządowej
- platforma wymiany doświadczeń
- możliwość wypracowywania skutecznych rozwiązań w zakresie zarządzania instytucjami publicznymi
Adresaci
- dyrektorzy generalni ministerstw, urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich
Kontakt do opiekuna
- Natalia Kołodziej-Leszek
- 796 695 235
- natalia.kolodziej-leszek@ksap.gov.pl
Zrealizowane edycje
Ekonomia behawioralna: szybkość vs. mądrość czyli o psychologii podejmowania decyzji (listopad 2023)
- przeprowadzone we współpracy z panem Bruno Żółtowskim ekspertem w zakresie budowania strategii HRM oraz panem Wojciech Gołębiowski Radcą generalnym z Departamentu Współpracy Rozwojowej MSZ
- tajniki psychologii, wpływające na podejmowanie decyzji
- jak emocje, omyłki poznawcze i heurystyki wpływają na wybory
- sposoby umożliwiające mądrzejsze i bardziej świadome podejmowanie decyzji
- udział instytucji polskiej administracji publicznej w programach współpracy rozwojowej UE twinning i TAIEX”.
Skuteczne negocjacje w zarządzaniu – praktyczne aspekty (kwiecień 2023)
- przeprowadzone we współpracy z panem Pawłem Pawłowskim, konsultantem, trenerem i coachem biznesu oraz panem Marco Ongaro Dyrektorem EIPA
- podstawy budowania skuteczności w procesach negocjacyjnych
- alternatywne techniki prowadzenia negocjacji
- osobiste kompetencji w kontekście negocjacji i podnoszenie ich w dążeniu do doskonałości
- pojęcie „przewagi” w procesie negocjacyjnym i fazy negocjacji
- jak EIPA może wspierać polskie urzędy? - prezentacja działalności European Institute of Public Administration
Aktualne wyzwania w zakresie bezpieczeństwa (październik 2022)
- przeprowadzone we współpracy z przedstawicielami Centrum Badań nad Bezpieczeństwem z Akademii Sztuki Wojennej oraz panem Tadeuszem Reimusem, psychologiem oraz trenerem i coachem
- bezpieczeństwo cywilizacyjne Polski;
- bezpieczeństwo technologiczne w kontekście rewolucji cyfrowej i grupy GAFAM
- fałszowanie w praktyce – sposoby i przykłady manipulacji treścią
- chińskie narracje w Polsce – identyfikacja
- w jaki sposób, uwzględniając zagadnienia z zakresu psychologii katastrof, kierownicy jednostek mogą wesprzeć pracowników mierzących się z sytuacją kryzysową.
Przywództwo w świecie BANI (maj 2022)
- przeprowadzone we współpracy z panem Radosławem Rucińskim doradcą w zakresie procesów rozwojowych liderów i mentorem, panem Wojciechem Zielińskim, ekspertem oraz przedstawicielami MRPiPS, KPRM, MF
- BANI vs. VUCA
- Budowanie wiarygodności w niestabilnym świecie
- Budowanie spokoju i odporności w świecie pełnym lęku
- Organizacja jako system - myślenie w kategoriach złożoności, metody adaptacyjnie
- Przewidywalność a zarządzanie kontekstem i transparentność
- Świat bani w odniesieniu do: ja, zespół, system, świat
- Model CYNEFIN
- Przyszłość pracy zdalnej w Polsce;
- Trendy ZZL w służbie cywilnej na świecie;
- System monitorowania portfela projektów strategicznych – online;
- Centralny Rejestr Umów.
Świat VUCA – Świat ZMIANY – jak skutecznie zarządzać i wygrywać? (wrzesień 2021)
- przeprowadzone we współpracy z panem Adamem Stolarzewiczem, ekspertem w obszarze HR oraz rozwoju kadry menedżerskiej i doświadczonym trenerem, paniami Tatyaną Teplovą i Cariną Lindberg z Directorate for Public Governance OECD oraz panią Magdaleną Sawicką, Z-cą Dyrektora Oddziału NASK w Białymstoku
- jak wygrywać w świecie VUCA? Dzisiejszy świat narastającej złożoności i permanentnej zmiany. Wygrywające strategie organizacyjne i trendy zarządzania
- skuteczne przeprowadzanie zmian - metafora słonia w zmianie – metody wspierające zmiany organizacyjne i społeczne – wykorzystanie metod ekonomii behawioralnej i psychologii biznesu
- budowa Piramidy dla Faraona – gra dydaktyczna doskonaląca umiejętność podejmowania decyzji w sytuacji zmienności
- prezentacja projektu - Wzmacnianie potencjału polskiej administracji publicznej i wsparcie dla wdrażania celów zrównoważonego rozwoju
- EZD w administracji publicznej – strategia wdrażania EZD RP od 2022 roku
Ochrona danych osobowych w praktyce działania urzędu (maj 2021)
- przeprowadzone we współpracy z Urzędem Ochrony Danych Osobowych
- rozliczalność jako sposób zarządzania organizacją
- określenie roli w procesie przetwarzania danych – administrator / współadministrator / przetwarzający
- obowiązki pracodawcy w związku z pandemią i pracą zdalną
- ocena skutków dla ochrony danych (projekty legislacyjne)
- privacy by design - wdrażanie ochrony danych na etapie projektowania (zamówienia publiczne, projekty unijne)
- naruszenia ochrony danych osobowych
Zarządzanie pracą zdalną (grudzień 2020)
- poprowadzone przez pana Adama Stolarzewicza, eksperta w zakresie pracy zdalnej
- wyniki badań Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu po 8 miesiącach pracy zdalnej na grupie kilkuset osób w Polsce
- trendy zmian rynkowych wpływające na poziom utrzymania pracy zdalnej po zakończeniu pandemii
- wpływ generacji Alpha i Zet oraz ich podejście do pracy na odległość oraz elastyczność pracy
- dobre praktyki wykorzystywane w administracji i biznesie wspierające skuteczność i efektywność pracy zdalnej
Współpraca urzędu z Prokuratorią Generalną RP. Świadomość cyberzagrożeń (grudzień 2019)
- poprowadzone przez ekspertów z Prokuratorii Generalnej RP (pod kierownictwem Prezesa Mariusza Haładyja) oraz specjalistów z Politechniki Śląskiej (ostatni panel)
- efektywne wykorzystanie Prokuratorii Generalnej RP w bieżącej działalności urzędów
- szczegółowe zasady współpracy z Prokuratorią w sprawach sądowych, arbitrażowych, przy sporządzaniu opinii prawnych oraz w toku konsultacji
- strategia przy wykonywaniu i zawieraniu umów
- wykorzystanie Sądu Polubownego przy PGRP
- budowanie świadomości cyberzagrożeń oraz skutecznych sposobów im przeciwdziałania z wykorzystaniem multimedialnych technik wirtualnych
Work-life balance oraz współpraca administracji ze społeczeństwem obywatelskim (październik 2019)
- poprowadzone przez panią Dorotę Jurzystę, trenera, konsultanta z zakresu zarządzania i coacha, panią Agnieszkę Rymszę – Dyrektora Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego KPRM oraz panią Mirosławę Widurek – przedstawiciela NGOs
- work-life balance – spojrzenie pokoleniowe
- współpraca administracji ze społeczeństwem obywatelskim – perspektywa administracji oraz perspektywa NGOs
- dodatkowo – wykorzystanie narządzi informatycznych oraz metodyki Assessment / Development Center, doświadczenia Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego – Paweł Żukowski, dyrektor generalny
Dezinformacja – nowa/stara broń w służbie państw (marzec 2019)
- poprowadzone przez ekspertów z Ministerstwa Spraw Zagranicznych (pod kierownictwem dyr. Jana Hofmokla)
- dezinformacja jako sztuka manipulacji
- gra dezinformacyjna SKRIPAL CASE
- dezinformacja praktyczna – sukcesy i porażki
Osoby z niepełnosprawnościami w administracji publicznej (wrzesień 2018)
- poprowadzone przez pracowników Fundacji Polskich Kawalerów Maltańskich, specjalistów zaangażowanych w pracę z osobami dotkniętymi niepełnosprawnościami
- zatrudnianie i funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w jednostkach administracji publicznej
- prezentacja dobrych praktyk w zakresie zatrudniania osób z niepełnosprawnościami w urzędach (Lubuski Urząd Wojewódzki i Urząd Transportu Kolejowego)
- dodatkowo – informacje o programie Dostępność plus – Przemysław Herman (z-ca dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego MIiR)
- dodatkowo – wdrożenie podejścia projektowego – Tomasz Janka (dyrektor Rządowego Biura Monitorowania Projektów KPRM),
- dodatkowo – elektroniczny systemu do obsługi rządowego procesu legislacyjnego (eRPL) – Michał Wiedlski (dyrektor generalny Ministerstwa Cyfryzacji)
Nowe prawo ochrony danych osobowych – RODO (marzec 2018)
- poprowadzone przez dra Grzegorza Sibigę, specjalistę w zakresie prawnej ochrony danych osobowych
- zmiany w przepisach, w zakresie ochrony danych osobowych
Narzędzia zarządzania strategicznego (wrzesień 2017)
- poprowadzone przez Jacka Sobolewskiego, dyrektora Biura Budżetu i Majątku Prokuratury Krajowej, Małgorzatę Humel-Maciewiczak, radcę prezesa NIK oraz Damiana Kołcza, administratora bezpieczeństwa informacji w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim
- praktyczne aspekty planowania oraz zarządzania budżetem i majątkiem jednostki budżetowej
- kontrola zarządcza jako narzędzie zarządzania strategicznego – zagadnienia praktyczne dla dyrektorów generalnych
- zadania dla administracji publicznej wynikające z nowych regulacji prawnych dotyczących ochrony danych osobowych
Prezentacje publiczne. Motywowanie i rozwój pracowników (kwiecień 2017)
- poprowadzone przez Tomasza Kammela, dziennikarza i trenera zajmujący się szkoleniami z zakresu szeroko rozumianej komunikacji oraz Dariusza Wawrzenieckiego, psychologa, specjalistę i praktyka w obszarach komunikacji i rozwoju
- sztuka wystąpień publicznych – wyposażenie uczestników szkolenia w narzędzia i umiejętności niezbędne do przygotowania i przestawiania skutecznych prezentacji
- systemy motywacji w realiach administracji publicznej
- podkreślenie istotnej roli przełożonego w budowaniu i utrzymywaniu zaangażowania pracowników
- prezentacja dobrych praktyk z zakresu budowy strategii rozwoju pracowników tj. „Program mentor” oraz „Doświadczenia w stosowaniu CAF” – przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku
Myślenie analityczne i intuicja w podejmowaniu decyzji (czerwiec 2016)
- poprowadzone przez prof. Marka Szopę z zespołem
- pogłębienie wiedzy na temat różnych typów myślenia i psychologii podejmowania decyzji, z uwzględnieniem umiejętności analizowania informacji oraz korzystania z intuicji
Wyzwania komunikacyjne w warunkach dynamicznych zmian (listopad 2015)
- analiza wyzwań komunikacyjnych w warunkach dynamicznych zmian, w orientacji na wspólny, zespołowy cel
Wizyty studyjne (maj i wrzesień 2015)
- dwie grupy Dyrektorów generalnych
- wizyty studyjne w urzędach administracji centralnej w Belgii i Holandii
Komunikacja i współpraca w złożonych strukturach organizacji (maj 2015)
- przeprowadzone we współpracy z PGS Pracownią Gier Szkoleniowych oraz panem Kubą Wygnańskim z Pracowni Badań i Innowacji Społecznych Fundacji Stocznia
- różne typy paradygmatów, z jakim przystępują do działania liderzy (ćwiczenie ilustrujące – Siła założeń)
- komunikacja i współpraca w złożonych strukturach organizacji (gra symulacyjna HexGame)
- konsultacje społeczne – 7 zasad dobrych konsultacji
Zarządzanie zmianą w administracji (grudzień 2014)
- goście – profesor socjologii Antoni Z. Kamiński – kierownik Zakładu Bezpieczeństwa Międzynarodowego i Studiów Strategicznych Instytutu Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk oraz Frank Van Massenhove – prezes Federalnego Urzędu do Spraw Społecznych w Belgii
- refleksja nad zdolnością administracji do przeprowadzania zmian oraz nad tym, jak myślenie o państwie przekłada się na kierunki jego reform
- zestaw praktycznych wskazówek do tego jak komunikować zmianę w urzędzie, jak włączać w nią pracowników, zwiększać ich efektywność i jak odnosić sukces zarządzając w oparciu o rezultaty
Podejmowanie decyzji w czasach turbulencji (lipiec 2014)
- poprowadzone przez prof. Marka Szopę, prof. Tomasza Zaleśkiewicza, dra Leszka Mellibrudę
- pogłębienie i poszerzenie umiejętności podejmowania decyzji
- myślenie strategiczne w podejmowaniu decyzji
- psychologiczne aspekty podejmowania decyzji
- gra dotycząca delegowania decyzji w administracji publicznej
Zarządzenie i Przywództwo (marzec 2014)
- poprowadzone przez dra Tomasza Skalskiego
- gość – Grażyna Dobroń – długoletnia dziennikarka radiowej Trójki, znawczyni tematyki rozwoju świadomości, a także autorka książek „Instrukcja samo(obsługi) człowieka” oraz „Na okrągło zdrowym być”
- jak rozwijać umiejętności przywódcze w administracji rządowej
- jak poszerzać i pogłębiać własną świadomość w obszarach ważnych dla skutecznego przywództwa
- jak zarządzać począwszy od własnego rozwoju a kończąc na organizacji i państwie
- jak zarządzać sobą i relacjami międzyludzkimi, a także jak radzić sobie ze stresem i wypaleniem
Zarządzenie i Przywództwo (listopad 2013)
- poprowadzone przez dr hab. Tomasza Rostkowskiego, dr Tomasza Skalskiego oraz Macieja Tańskiego
- gość – Jacek Santorski – uznany psycholog biznesu
- jak zarządzać sobą i relacjami międzyludzkimi w pracy
- jak umocnić cechy przywódcze
- jak wspierać liderów wprowadzających nowe strategie w administracji państwowej
- jak motywować członków korpusu służby cywilnej
- jak osiągnąć mistrzostwo osobiste i zawodowe